High-Speed Sync: wat is het en wanneer moet u het gebruiken?

Heb je moeite om de snelle synchronisatieflits te begrijpen? Wil je weten wanneer het zinvol is om high speed sync in te schakelen?

Wat moet u moet weten over flitssnelheden.

Eerst, wat is high speed sync flash, en hoe het werkt.

Vervolgens verschillende voorbeelden van wanneer je het nodig hebt – en hoe je het kunt gebruiken voor prachtige foto’s.

 

Hoe werkt een flitser normaal?

Als u snelle synchronisatie wilt begrijpen, moet u begrijpen hoe een cameraflitser normaal werkt.

Wanneer je op de sluiterknop drukt, schuift er een sluitergordijn omhoog van voor de camerasensor.

De flitser gaat af.

Vervolgens, zodra de belichting is voltooid, schuift een tweede gordijn van onderaf omhoog en snijdt het licht af dat de sensor raakt.

Herhalen:

Het eerste gordijn schuift omhoog, de sensor wordt blootgesteld aan het licht, de flitser gaat af en het tweede gordijn schuift omhoog om de belichting te voltooien.

Maar merk op dat de flitser alleen af gaat zodra het eerste gordijn de sensor volledig heeft blootgesteld en het tweede gordijn de sensor nog niet heeft bedekt.

Want als de flitser te vroeg of te laat afgaat, wordt de sensor gedeeltelijk bedekt door de sluitergordijnen en dit veroorzaakt zwarte banden in je foto’s.

Normaal gesproken, wanneer u een flitser gebruikt, moet u uw sluitertijd instellen op de flitssynchronisatiesnelheid van uw camera of langzamer.

(Dit is meestal rond 1/60, 1/125, 1/200s of 1/250s.)

Anders kom je uit bij de zwarte banden die ik hierboven heb besproken.

Want zodra de sluitertijd te hoog wordt, is de camerasensor letterlijk nooit volledig blootgesteld aan het licht. In plaats daarvan begint het tweede gordijn te sluiten voordat het eerste eindigt.

En aangezien een flitser praktisch ogenblikkelijk is en de flitser heeft nooit een moment waarop hij kan vuren en de hele scène kan verlichten.

Daarom is het onmogelijk om een foto te maken met een sluitertijd van ongeveer 1/500s met behulp van een flitser.

Zo is het, maar zo niet voor snelle synchronisatie:

Wat is High Speed Sync?

Snelle synchronisatie is de perfecte manier om de problemen aan te pakken dat hierboven is aangegeven.

In plaats van dat de flitser afvuurt op dat perfecte moment tussen het moment dat het eerste gordijn weg is en het tweede gordijn begint te sluiten, zorgt hoge snelheidssynchronisatie ervoor dat het snelheidslicht een reeks flitsen afvuurt.

(Deze zijn niet zo helder als een normale flitser.)

Daarom kan de flitser de scène op verschillende momenten verlichten, omdat het voorgordijn en het achtergordijn bewegen.

En omdat flitsen krachtige machines zijn, is het mogelijk om de flitsuitbarstingen te behouden wanneer de sluiter wordt geopend en de tweede sluiter sluit, waardoor zwarte banden worden voorkomen en u een gelijkmatig verlichte scène kunt vastleggen.

Op die manier kun je een goed belicht beeld krijgen, zelfs met een snelle sluitertijd, zoals deze: 1/500

Wanneer high speed sync gebruiken

Meestal zou u prima uw normale flitssynchronisatiesnelheid moeten gebruiken.

Maar je zult soms situaties tegenkomen waarin hoge snelheidssynchronisatie vereist is voor een goede opname.

Het eerste van deze scenario’s is wanneer je actie wilt fotograferen, maar je hebt niet genoeg flits om al het omgevingslicht in de scène te overmeesteren.

Als u bijvoorbeeld een fietser op een heldere dag fotografeert, wilt u misschien wat vulflits om schaduwen met een hoog contrast te elimineren.

Maar denk er eens over na:

Gezien het actieniveau wordt de biker een waas als je de opname fotografeert met je normale flitssynchronisatiesnelheid (waarschijnlijk rond de 1/200s),

Je wilt een kans maken op 1/1000s, maar je weet dat als je het probeert, je uiteindelijk alleen maar een deel van de afbeelding beïnvloed door de flitser, vanwege de problemen met flitssynchronisatie.

Wat doe je dan?

U gebruikt high speed sync!

Door deze optie te selecteren, kunt u uw camera instellen op 1/1000s en uw flitser activeren terwijl de biker voorbijgaat.

Je flitser zal vuren in een reeks korte uitbarstingen.

En je laatste schot zal scherp blijken.

Hetzelfde geldt wanneer je een hardloper fotografeert met flits, of een snel bewegende auto, of zelfs een vogel in vlucht.

Ervan uitgaande dat het omgevingslicht wat merkbare verlichting aan je onderwerp toevoegt, zul je moeite hebben om een scherp ogende foto te krijgen, tenzij u high speed sync inschakelt.

Een andere situatie waarin u misschien snelle synchronisatie wilt gebruiken, is wanneer u een portretonderwerp in fel zonlicht fotografeert.

Je wilt de schaduwen invullen, vandaar de behoefte aan wat vulflits.

Maar je wilt ook een mooie achtergrondonscherpte creëren. En om dit te doen, heb je een diafragma van ongeveer f / 2.8 nodig.

Gezien het felle licht en het grote diafragma heb je voor de belichting een sluitertijd van minimaal 1/1250s nodig.

Maar met uw flitssynchronisatiesnelheid kunt u alleen naar 1/200s gaan.

Dat is wanneer u synchronisatie op hoge snelheid activeert, waarmee u uw sluitertijd kunt verhogen zonder de algehele belichting op te offeren.

In feite is dit laatste scenario iets dat je vaak zult tegenkomen bij het gebruik van flits in fel licht. Je hebt een hoge sluitertijd nodig om overbelichting te voorkomen, maar als je een hoge sluitertijd gebruikt, krijg je delen van het beeld onderbelicht (vanwege de bandingproblemen).( Banding is ; horizontale of verticale ongewenste lijnen ).

Houd dus gewoon rekening met hoge snelheidssynchronisatie als optie en je maakt in een mum van tijd verbluffende foto’s met flits.

Als u snelle synchronisatie niet wilt gebruiken, hebt u een extra optie:

Achtergordijn sync.

Wat is achtergordijnsynchronisatie?

Terwijl u met hoge snelheidssynchronisatie een flitser kunt afvuren bij hoge sluitertijden, biedt achtergordijnsynchronisatie een geheel andere aanpak.

U gebruikt een lange sluitertijd, één onder uw synchronisatiesnelheid.

En wanneer u een opname maakt, wordt de flitser aan het einde van de belichting geactiveerd, net voordat het sluitermechanisme de sensor bedekt.

Als je dit doet met fatsoenlijke omgevingsverlichting, krijg je een bevroren onderwerp, maar het onderwerp heeft “sporen” van beweging die eruit komen.

Aldus:

Wat veroorzaakt deze paden?

Welnu, voordat de flitser afgaat, begint de foto te belichten. En je bewegende onderwerp wordt weergegeven als een waas.

Wanneer de flitser dan daadwerkelijk afgaat, wordt je onderwerp bevroren.

En hoewel het geen look is waar elke fotograaf de voorkeur aan geeft, kan het je een aantal echt unieke foto’s geven!

High Speed Sync: conclusie

Je weet nu alles om te beginnen met het gebruik van snelle synchronisatie met je flitser.

Op die manier kun je foto’s maken met flits, zelfs als het te helder is voor een lange sluitertijd en zelfs wanneer je actie fotografeert.

 

Uw Fotocameraatje ; Jan Spoel

www.janspoel.nl

mail@janspoel.nl

 

PS, Om misverstanden te voorkomen,dit is hoe ik er over denk en wat ik er van vind,

Het staat iedereen vrij een andere mening te hebben of het oneens te zijn.

Ik hoef geen gelijk te hebben maar ik heb het natuurlijk wel.