www.janspoel.nl

Zwitserleven doet zich in zijn spots voor als de ultieme levensverzekeraar: betrouwbaarheid troef. De werkelijkheid is anders. Uit de recente jaarcijfers blijkt dat moederbedrijf SNS Reaal over de hele breedte kampt met een achterblijvende solvabiliteit. Zoals je bij een pensioenfonds kiest voor het fonds met de beste dekkingsgraad, zo kies je voor de meest solvabele levensverzekeraar. Zwitserleven is dat niet.

Chris Zegers treedt al een tijdje op in spotjes van Zwitserleven. Chris trekt de wereld rond en komt op allerlei exotische plaatsen Nederlanders tegen: in woestijnen, in wildparken, in tropische oorden en op blauwe zeeën. Het zijn opvallend vaak mensen in de kracht van hun leven, die probleemloos het ene aan het andere piekmoment rijgen.
Je vraagt je wel af hoe al die mensen er zomaar voor langere tijd tussenuit kunnen. Het zijn geen pensionado’s, dus ze reizen niet van hun pensioen. Zegers is er zelf ook niet helemaal uit, maar hij vraagt zich wel hardop af of het misschien iets met het Zwitserleven-gevoel te maken heeft.
Dat lijkt mij niet, want Zwitserleven is een levensverzekeraar. Over het algemeen hebben die producten die uitkeren vanaf de pensioengerechtigde leeftijd of na overlijden aan de nabestaanden. In de spotjes van Zegers gaat het steeds om relatief jonge mensen.
Interessant is dat begrip Zwitserleven-gevoel. Het woord roept associaties op met de veiligheid van Zwitserse banken. Zwitserleven is echter een puur Nederlandse dochter van SNS Reaal. Ook historisch heeft de verzekeraar niets met Zwitserland te maken.
Is Zwitserleven wel extreem veilig? Nee! Moederbedrijf SNS Reaal meldde vorige week dat de solvabiliteit van de verzekeringspoot van het concern, waarvan Zwitserleven deel uitmaakt, op 205 procent staat. Het gemiddelde van de Nederlandse verzekeraars ligt rond de 250 procent. Die solvabiliteit geeft aan hoe groot de buffers zij om tegenslagen op te vangen. Zwitserleven is dus een van de zwakkere jongetjes uit de klas. Ze staan heus niet op het randje van een faillissement, maar als je de keuze hebt, ligt Zwitserleven niet voor de hand.
De hele Zegers-campagne is in feite genante desinformatie. De spot is een perfect voorbeeld van hoe de financiële instellingen proberen om hun imago weer wat op te krikken. Door de kredietcrisis is het natuurlijke vertrouwen in banken en verzekeraars enorm beschadigd en reclame is het geëigende middel om mensen weer in slaap te wiegen. Het afgelopen jaar zagen we onder meer spots van Delta Lloyd, ING, ABN Amro en Robeco, met als boodschap: we zijn er nog en we gaan jullie nog beter bedienen dan voor de crisis. Reken daar niet al te vast op.

Zwartkijker